Konflikter i arbetsgrupper minskar produktiviteten enda ner till ca 30-40%, för att inte tala om effektivitet och kvalitén som sjunker pga så mycket tid går åt till att tjafsa, baktala och grubbla på vad som händer och kommer hända.
Lönsamheten går naturligtvis också ner. Det glöms ofta bort när man som företag väljer att inte prioritera det hållbara hälsofrämjande arbetssättet. Ibland reagerar man inte förrän konflikten blivit riktigt infekterad och stora åtgärder behöver sättas in.
Det är ett scenario som jag ser allt för ofta när jag gör arbetsmiljökartläggningar. Naturligtvis kan jag hjälpa till där men jag skulle önska att företagen istället tog in mig i förebyggande syfte och där personal och chefer istället fick kunskap om vad som de ska arbeta med för att skapa en hälsofrämjande arbetsmiljö så all personal blir hållbara och inte behöver bli sjuka av sitt arbete. Dessutom kräver det betydligt mindre investeringar gällande ekonomi och personalinsatser i förhållande till när konflikterna är ett faktum.
Hur resonerar du och ditt företag? Kommentera gärna här eller släng i väg ett meddelande till mig om du vill berätta eller få stöd på vägen.
#arbetsmiljö #ledarskap #arbetsliv #medarbetare #delaktighet #chef #hälsa #arbetsmiljökartläggning #BodyÅBrain #Walkthetalk