Jag sitter just nu och arbetar med mina utbildningar gällande systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM)och Organisatorisk och socialarbetsmiljö(OSA). Syftet med arbetsmiljöarbetet är enligt Arbetsmiljöarbetet att:
Ingen ska behöva bli sjuk eller skadad pga arbetet.
Vi ska ha utvecklande och trivsamma arbetsmiljöer som ger kreativitet, personlig utveckling och produktivitet.
Ge en större tillfredsställelse hos medarbetarna.
Bidra till bättre lönsamhet för företaget.
Ge gott anseende för företaget, Brand.
Mindre personalomsättning och rekrytering går lättare.
Samtidigt kan jag undra om alla företag verkligen förstått nyttan av att ta tag i undermålig organisatorisk och socialarbetsmiljö och skapa en hälsofrämjande arbetsmiljö. De tillåter konflikter att pågå men också hög sjukfrånvaro, sjuknärvaro och personalomsättning.
Konflikter minskar produktiviteten och effektiviteten upp till 60-70%. Det finns alltså stor vinst för lönsamheten att åtgärda konflikter och undermålig arbetsmiljö men det ökar även arbetsglädjen, kvalitén och frisknärvaron.
Om du saknar kunskap om hur du kan lösa problemen eller om det redan råder konflikter är det oerhört viktigt söka stöd från en utomstående part eftersom det är omöjligt utreda en arbetsplats som du själv är en del i.