Stressrelaterad ohälsa kostar både personen, företaget och samhället oerhörda summor.
Jag tycker det är dags att ta itu med orsakerna till detta och ge företagsledning och personalen kunskaper om hur man kan minska stressen och den psykiska ohälsan på arbetsplatsen och i vardagen.
Många arbetsgivare har jag hört säga att det där är ju inte något som vi ska lägga oss i. Det är ju privat.
Ändå är det så att utmattning sker ofta pga att arbetsmiljöproblem men även när det inte gör det så drabbas arbetsgivaren. Det blir både ett produktivt och kvalitativt bortfall eftersom en mycket kompetent person inte längre är på arbetet. Det medför också att det effektiviteten och lönsamheten går ner eftersom det tar länge innan en vikarie anställts, inskolats och kan lika mycket som den som är sjuk.
Det är därför betydligt billigare och bättre att agera i tid. Helst ge personal kunskap för att undvika att det händer men också ge rätt stöd när det händer för att personen snabbare ska komma i arbete.
Det gäller även den egna företagaren och VD. För vad händer med företaget när den blir sjuk?
Agera i tid!
#stress #kostnader #lönsamhet #hälsofrämjande #hållbarhet #företagare #företag #BodyÅBrain #förebygga #ledarskap #medarbetare #sjukfrånvaro