För att få nöjda kunder är känslan och upplevelsen av kvalitet erhört viktigt.
Det är dock många olika delar som påverkar upplevelsen av kvaliten, vilket vissa ibland kommer i skymundan, tex i ett tjänsteföretag men några delar är:
* Vänligt bemötande
* Engagerade medarbetare som gör det där lilla extra för kunden
* Reflektion över det arbete du utför vilket ger en kvalitetsutveckling
För att uppnå dessa delar är det viktigt att företaget har goda värderingar, tar hand om sin personal och ger tid för reflektion.
Det som är förvånande är att det inte är självklart att dessa delar sker.
Många företag saknar spelregler, uttalade policys hur man ser på sin värdefulla resurs personalen och hur de ska arbeta med de för att få genomslag i verksamheten. Det är dessutom inte ovanligt att man har så hög arbetsbelastning att de lojala samvetsömma engagerade medarbetarna blir sjuka i utmattning eller slutar. Det i sig blir ett slöseri med kompetens.
Det påverkar kvaliteten naturligtvis.
Kommetera gärna hur du ser på dessa delar.
Känner du igen situationerna eller kan du vara snäll berätta hur ni arbetar för att tipsa andra.
Vill du ha hjälp se över hur det ser ut i din verksamhet och få ännu bättre social och ekonomisk hållbarhet i ert företag?
Hör av dig
#arbetsmiljö#hållbarhet#kvalitet#BodyÅBrain#värdering#medarbetare#ledarskap