Behåll kompetent personal genom att du åtgärdar arbetsmiljöproblem som finns. Du förlorar mycket på att inte göra det.
Jag behöver din hjälp att reda ut varför man inte tar itu med problem som
finns på arbetsplatsen?
Jag möter ofta företag som har små eller stora bekymmer i arbetsgruppen,
ledningen, i ledarskapet eller kanske i båda delar. Det jag förvånas
över är att man trots att det finns kända problem inte tar tag i dem.
Jag har verkligen funderat över vad är det som gör att man inte investerar i att
försöka lösa problemen. Du förlorar ju både lönsamhet och kompetent personal om
du inte i tid åtgärdar och tar beslut att förändra när du ser att det finns
problem på arbetsplatsen som inte är bra för varken gruppen, dig eller
lönsamheten.
Chefens/ VD:ns konflikträdsla, oförmåga att ta beslut eller felprioritering
kan kosta företaget mycket både med tanke på hur stora effektivitetsförluster
som konflikter medför men även i att man kompetenta medarbetare
samt i rekryteringskostnader.
Jag vill gärna ha din hjälp att ta reda på varför du tror det är så svårt ta stöd i
processerna och skapa förbättringar på detta plan. Ekonomiska skäl känns inte
som ett alternativ eftersom företaget i det läget blöder ut pengar.
Vad tror du det beror på? Är det ovilja? Slöhet? Okunskap? Rädsla för vad som
kommer hända om man lyfter på locket? Rädd för merarbete? Konflikträdsla? Rädd för
att upplevas misslyckad som ledare? Rädd för pekpinnar. Eller har du andra
förslag.
Hjälp mig gärna reda i saken och kommentera gärna.
Själv ser jag det som att chefer och ledare som vågar se och ta tag i saken
är starka och modiga ledare som inser att man ibland behöver stöd eftersom man
själv ingår i arbetsmiljön och då kan vara svårt få till vissa saker när de uppstår. Det är ju dessutom så mycket enklare att göra något åt problemet innan det blir stort.
Jag finns ju där för att hjälpa dig hela vägen om du vill. Dessutom är det ju så himla skönt när man kommit i mål och ni har en hälsofrämjande attraktiv arbetsplats dit både du som chef och medarbetarna längtar till.
En kund som tog tag i små gruffet som fanns och tog min hjälp beskriver det som:
Jag var rädd att det skulle bli jobbigt, mycket negativt och många pekpinnar men nu är jag så peppad att fortsätta arbetet. Jag upplever att det föll en sten från mina axlar.
kund
Efter uttalande blev vi blev att diskutera om skillnaden i farhågan kunden hade och den faktiska upplevelsen. Kunden beskrev det som att eftersom du hela tiden, när du arbetar med oss, har ett lösningsfokuserat arbetssätt så blir det inte negativt eftersom de flesta vill framåt även i arbetsgruppen. Nedan hittar du länkar till några av de tjänster jag har som kan hjälpa dig med vissa bekymmer som kan uppstå på arbetsplatsen.
Skulle du också vara intresserad av att få stöd? Hör av dig.