Hur gör du med medarbetare som inte sköter sig på jobbet?
Jag hör många gånger, vid besök på företag, att det finns beteenden som stör verksamheten, chefen och kollegorna men som man inte tar tag i av någon underlig anledning. Kanske av konflikträdsla eller av okunskap av vad problemen kostar alla?
Vad kostar det då?🤔
Till att börja med effektivitet, lönsamhet och medarbetare som slutar pga att de inte står ut med problemet.
Det kan också i förlängningen innebära att det blir svårt att rekrytera pga att ryktet går att det inte är bra på arbetsplatsen.
Vad kan man då göra i förebyggande syfte för att minska dessa bekymmer?
Jo, tex att man gör spelregler och Code of conduct tillsammans med arbetsgruppen. Det gör att medarbetarna förstår hur kulturen ska vara på arbetsplatsen och vad som är ok eller inte samt att de själva jobbat fram dem och skrivit på att de ska hålla dem.
Det gör att det också blir mycket lättare att ta upp jobbiga samtal om ni har något att utgå ifrån genom att ni gjort en överenskommelse om att alla ska hålla spelreglerna.
Utför gärna också en ordentlig kartläggning innan om hur det är i dag på arbetsplatsen så ni kan ta upp sådant som fungerar och inte.
Det är dessutom inte dumt att ta hjälp utifrån eftersom medarbetarna oftare vågar berätta vad de tycker och tänker när de inte gör det till någon som de står i maktställning till.
Hur tror du som jag att ett mindre bra beteende påverkar på arbetsplatsen?