I en lågkonjunktur blir det lättare problem eftersom alla på något sätt är ännu mer på tå.
Jag vill höja ett varningens finger för att du kan både förvärra och förbättra möjligheterna i situationen.
I lågkonjunktur blir det också så mycket lättare att det blir kommunikations- missar pga alla har med sig sin tidigare ryggsäck. Kanske hörs röster från er i ledningen att pga de svårare tiderna så behöver ni hålla igen på kostnader.
I och med det tolkar alla budskapet utifrån sina tidigare erfarenheter samt att de troligen i arbetsgruppen börjar diskutera vad som ska hända framåt. Kanske börjar någon av de sist anställda bli orolig för att bli varslad. För att slippa bli det börjar den söka andra jobb. Helt plötsligt kanske ni står där utan en nyckelkompetens.
Varsel och uppsägningar skapar också i sig stora risker för personalflykt på de som blir kvar eftersom de kanske också känner en osäkerhet om de får vara kvar i förlängningen. De kan också må psykiskt dåligt över att de får vara kvar vilket inte deras kollegor får. Det är därför viktigt hålla koll på hur personalen mår i situationen.
Det är inte heller ovanligt att när det blir organisatorisk oroligt så blir det också konflikter och vi -dom tänk och andra oönskade beteenden.
Mitt i allt det här står också kanske ni i ledningen med beslut om varsla eller inte varsla. Stressen infinner sig troligen för många i organisationen vilket kanske gör det hela ännu sämre eftersom vid stress blir prioriteringsförmågan sämre och risken för sjukskrivningar kanske ökar.
I sådana här lägen är det viktigt hur du kommunicerar och att ta med personalen i lösningarna.
Kanske kan du göra andra indragningar så du får ha kvar dina värdefulla medarbetare. Dessutom blir din viktigaste resurs medarbetarna ännu viktigare för det är de som kommer att kämpa vid din sida om de känner att du har omtanke om dem.
Vill du höra mer och få en kostnadsfri rådgivning. Tryck på knappen nedan för att boka möte