Kan du minska risken för att dina medarbetare blir sjukskrivna för utmattningssyndrom?
Jag skulle vilja påstå att det finns ganska mycket du, som ledare, kan göra för att minska riskerna att få en sjuka medarbetare. Däremot kan det vara svårt få till processerna för att minska risken. Många medarbetare vill inte att chefen ska veta att de känner stress pga att de skäms och är rädd att det ska medföra negativa konsekvenser.
Vad kan du då göra?
Ja, det kan handla om att se till att arbetsbelastningen är rimlig, förväntningarna är uttalade och tydliga, att du kartlägger hur stressnivån ser ut hos er, diskuterar tillsammans vad ni kan göra för att minska stressen, skapa en handlingsplan och åtgärda de delar som behöver åtgärdas. En annan åtgärd kan också vara att du hjälper medarbetare som upplever stress att de får möjlighet att gå till någon som kan hjälpa dem få verktyg för att hantera stressen.
Jag märker också att många chefer som är förutseende och skickar sina medarbetare till mig i tid får ha kvar sina medarbetare. Detta trots att medarbetarna otaliga gånger när de kommer till mig på coaching första gången uttrycker att de vill sluta på arbetet och med det yrkesval de har valt.
Vad är det då som gör skillnaden i dessa ovanstående åtgärder? Jo, det handlar om att medarbetaren upplever att de kan hantera stressen. Arbetsuppgifterna och förväntningarna blir också begripliga och i och med det kommer medarbetaren uppleva ännu mer meningsfullhet och ett stöd från dig vilket skapar ett lugn och vilja att jobba hos just er.
Vill du höra mer om hur ni kan förebygga stressrelaterad ohälsa hos er? Tryck på knappen
#ledarskap #självledarskap #arbetsmiljö #hållbarhet #stressreducering #minskasjukfrånvaro