När jag i påsk låg och kikmetade insåg jag likheten med hur olika företag löser sin kompetensförsörjning.
En del fiskar efter nya medarbetare på djupt vatten där de egentligen inte vet vad de får på kroken eller hur många som stått och tittat på företagets annons och bestämt sig för att inte söka pga dåligt rykte eller att de inte hur det är att arbeta där. De har inte heller koll på hur de har det på företaget, om medarbetarna trivs eller om det finns en del hinder som diskriminering, sexuella trakasserier eller annat som hindrar att nya kompetenta personer vill söka.
Andra företag fiskar på grunt vatten där de kan se och följa vad som händer. De har koll på läget, har kartlagt vad de behöver arbeta med och vet vad som händer på företaget. De tar väl hand om medarbetarna så de får ett gott rykte så fler vill arbeta där och medarbetarna arbetar för att locka in nya medarbetare. Företaget har en tydlig värdegrund och arbetar med mångfald så de får fler som söker sig dit och vill stanna för de erbjuder ett bra koncept.
Vad tänker du om liknelsen? Vilket företag tillhör ditt?
Ta kontakt om du vill börja fiska efter din nya medarbetare på grunt vatten
#kompetensförsörjning#företagare#företag#mångfald#employerbranding#företagsledare#företagen#vd#team#arbetssätt#arbetsmiljö#ismete#industriel#annons#hälsofrämjandearbetsplats#socialhållbarhet#fiske