Tre viktiga saker att tänka på inför när sommarvikarierna kommer?
Vilket bemötande och mottagande ska du ge? Det är viktigt både för bemötandet mot kunden men även mot varandra. Vet vikarien vilka värderingar och spelregler som finns? Hur tar du emot vikarierna? Hälsar du och alla välkommen på ett bra sätt? Har du arbetskläder, dator, inloggningar och telefon klara? Känslan av att vara välkommen är viktig för att känna sig betydelsefull och företaget upplevs professionellt.
Fundera på vilken information behöver vikarien få innan, under tiden och i samband med sommarperiodens avslut? Frågar du upp hur vikarien upplevt att det varit att arbeta hos er och om det finns förbättringsmöjligheter.
Kompetensöverföring och inskolning är A och O för ett professionellt bemötande och gott resultat. Vet ni vilka behov era vikarier har av information? Är inskolningen tillräckligt lång? Har ni mentor som vikarien kan vända sig till vid frågor utan att känna sig dum eller i vägen.
Det är viktigt hur du sköter dina kort för att vikarien ska vilja komma tillbaka eller kanske stanna kvar efter sommaren.
Välkommen höra av dig om du har frågor eller vill boka ett kostnadsfritt rådgivningssamtal. Välkommen