- Vi har inte prioriterat arbetsmiljörutinerna, säger företaget.
Det hör jag ofta från tillväxtföretag som kraftigt växt och varit i gång ett antal år. Det inte så ovanligt att du inte tagit itu med att skapa bra rutiner, organisation och spelregler eftersom du känt att det funnits andra viktigare saker att ta tag i och du har haft fullt upp.
Tyvärr syns det också ofta när vi tillsammans ser på lönsamhetskurvan. De första åren har gått kraftigt uppåt, sedan händer något. Lönsamheten har ganska kraftigt bromsar in. När vi går djupare in i vad som hänt så visar det sig att det har börjat uppstå sjukfrånvaro, personalomsättningar och personalen har börjat gå varandra på nerverna. Du får också i stället för att utveckla företaget lägga energin på att svara på samma eller liknande frågor och försöka hitta vikarier och anställa nya medarbetare men det börjar bli svårt att få tag i medarbetare.
Det som är riktigt roligt i situationen är att trots att det ibland känts hopplöst, går det att vända trenden, minska stressen, personalomsättningen och sjukfrånvaron. Det har också flera företag fått uppleva eftersom de har gett mig förtroendet att hjälpa den och de varit fast beslutna att arbeta hårt med de delar som uppkommit i kartläggningen och åtgärderna vi gjort.
Känner du igen situationen? Berätta gärna
Vill du ha hjälp att reda i er situation finns jag här för dig när du hör av dig för ett kostnadsfritt första samtal