När inte allt är på plats uppstår ett glapp
När det på företag uppstår glapp och det finns delar som inte sitter ihop utan smidig övergång drar kuggarna inte riktigt som de ska. Det gör att det i företaget blir tungarbetat, det uppstår kaos och blir lätt stressigt.
Glappen kan handla om att
* Mål och alla arbetsmiljörutiner inte finns på plats. Det leder till att det blir förvirring och otydligt vad de i verksamheten ska göra och varför.
* Det saknas spelregler och det uppstår därigenom oönskade beteenden i arbetsgruppen som du får lägga mycket tid på att reda ut.
* De flesta arbetsmiljörutiner finns på plats men att de pratar helt enkelt inte med varandra dvs alla delar sitter inte ihop utan
blir små öar utan koppling till varandra. Det gör också att du inte jobbar aktivt med alla delar.
*Kommunikationen och informationen flyter inte mellan ledning och medarbetare eller i ledningsgruppen. Kanske förstår inte alla vilka mål vi har och hur vi ska ta oss dit? Eller så har vi olika mål i ledningsgruppen vilket skapar förvirring hos medarbetarna om hur de ska jobba vilket leder till oeffektivitet och dyra kostnader.
När du skapar strategier och mål undviker du glapp
Det blir så tydligt när jag hjälper företagare bygga dessa broar och processer. Då börjar kuggarna kugga i och helt plötsligt börjar det bli mer friktionsfritt, det flyter smidigt och stressen minskar.
Vill du ha hjälp kartlägga och åtgärda era glapp och få det flyta bättre?
Visst vill du vara en attraktiv arbetsgivare? Undvik glapp
Registrera dig så tar jag kontakt med dig så ser vi över era processer och skapar en ännu bättre arbetsplats.