Kartlägga arbetsmiljön – Vad händer när vi inte utforskar det okända på arbetsplatsen
Brukar du ta reda på hur dina medarbetare upplever att det är att jobba på företaget? Har du någon gång bett någon utanför företaget göra en kartläggning för att se hur de verkligen upplever det?
Det är rätt vanligt när jag frågar företagsledare om hur de upplever att alla trivs och mår på arbetsplatsen att de svarar: Vi har det bra, tror jag.
När du väljer att inte undersöka hur det egentligen ser ut tappar du också en dold potential och möjlighet att ta reda på vilka kvalitets- och arbetsmiljöförbättringar du behöver göra för att behålla dina medarbetare i längden och hur du kan minska risken för personalomsättning mm. Anledningen till att man inte tar reda på det är några av dessa skäl:
1. Bevara bekvämlighet
Vem vill inte ha det bekvämt och behålla den känslan. När du har en etablerad arbetsprocess eller arbetssätt, kan det kännas lättare att hålla fast vid dem, även om det finns möjlighet för förbättring. Förändring kan vara skrämmande, okänd och du väljer kanske undvika det pga att det känns jobbigt för att du inte vet vad som kommer upp.
2. Tid och resurser
Att utforska nya idéer eller förbättra befintliga processer tar tid och ibland också resurser. Kanske är du eller din ledningsgrupp motvillig att investera tid och pengar i att utforska nya sätt att göra saker när det befintliga sättet redan fungerar, även om det finns möjlighet att göra det ännu bättre.
3. Rädsla för misslyckande
Förändring innebär alltid en risk för misslyckande och det är en rädsla som håller många tillbaka från att utforska nya möjligheter. Det är mycket enklare att undvika risken för misslyckande genom att stanna i det bekanta.
4. Brist på medvetenhet
Ibland vet vi helt enkelt inte vad som finns där ute. Vi kanske inte är medvetna om de senaste innovationerna, de bästa praxisen eller vilka kunskaper och tips dina medarbetare bär på. I det här fallet går vi miste om möjligheter på grund av brist på kunskap.
5. Kortsiktigt tänkande
Kanske fokuserar du på kortsiktig lönsamhet och resultat. Kanske ser du inte någon omedelbar fördel i att utforska nya möjligheter och prioriterar i stället att upprätthålla status quo. Trots att det förebyggande arbetet alltid är med ekonomiskt lönsamt.
Det är viktigt att inse att när du undviker att utforska det okända, begränsar du också ditt företags potential och framsteg. Kanske vill du ha det bekvämt och känner att det känns gott i stunden men i förlängningen kan det skapa problem och utmaningar. Det är inte så bekvämt att ha konflikter eller andra problem och det tar tid att hitta nya medarbetare och vikarier om du låter det gå så långt. Det kanske inte ens går hitta nya medarbetare.
Fördel med att kartlägga arbetsmiljön
För att vara konkurrenskraftig och innovativ i dagens snabbrörliga affärsvärld är det nödvändigt att våga utforska nya idéer och möjligheter. Genom att du investerar i tid, resurser och att undersöka kan du hitta innovativa sätt att förbättra din verksamhet tillsammans med dina medarbetare och uppnå framgång på sätt du aldrig tidigare kunde föreställa dig.
Vad får du för tankar? Dela gärna dina åsikter och erfarenheter!
Registrera dig så hör jag av mig så att vi får föra en dialog om hur du kan maximera ditt företags potential och ta det till nästa nivå. Vi är här för att stödja dig på din resa mot att upptäcka det outnyttjade och skapa en ljusare framtid. Gör det för ditt företags skull och för att du förtjänar det.