Företagets Rykte är viktigt för Employer Branding
Företagets rykte är en viktig grundsten i att attrahera både kunder och kompetent personal. Varför? Därför att dina kunder inte bara är affärspartners, de är livsnerven i företaget. Genom att de känner att ni är mån och dem kommer de känna sig väl omhändertagna och nöjda. Att skada ditt rykte genom att låta konflikter och bristfälliga arbetsmiljörutiner pågå är inte bara en förlust för dig utan även för ditt företag.
Det är inte ovanligt att jag kommer i kontakt med mindre smickrande rykten om företag som på något sätt misslyckas med sitt hälsofrämjande arbetsmiljöarbete. Det är ännu mer beklagligt när dessa rykten cirkulerar från flera olika håll. I dessa situationer undrar jag ofta varför dessa företag inte tar stöd för att förbättra både sina anställdas arbetsvillkor och sitt eget rykte.
Ett företag jag besökte för ett tag sedan, som många uppmanat mig att ta kontakt med, eftersom de hade ett rykte för en dålig arbetsmiljö. De berättade att de tidigare hade hundratals ansökningar varje gång de annonserade en ledig tjänst. Nu hade de enligt VD:n sällan mer än ett par ansökningar. För mig som företagare skulle detta vara en röd flagg. Företag som aldrig har svårt att rekrytera har ofta en välrenommerad arbetsmiljö. Om så inte är fallet, måste man fråga sig: Vad orsakar våra rekryteringsproblem? Varför hamnar vi längst ner på listan?
Företagets dåliga rykte ger dyrare personalkostnader
Det är värt att notera att företag med bristfällig arbetsmiljö i snitt betalar 10% mer i lön för att locka nya medarbetare. Vid långtidssjukskrivningar kostar det i snitt 390 000 kr, och när en anställd slutar, tar det minst 300 000 kr innan du kan återuppnå rimlig effektivitet igen (statistik från Försäkringskassan och Arbetsmiljöverket). Så varför inte vidta åtgärder för att lösa de problem du står inför?
Nu är frågan till dig: Hur påverkas ditt företags rykte, positivt eller negativt, utifrån dina kunders eller potentiell medarbetare syn på företaget? Ta redan idag möjligheten att undersöka hur det ser ut hos er för att undvika dåligt rykte. Registrera dig här så hör jag av mig.