Vi har konflikter i arbetsgruppen men det löser sig säkert.
Ja, det har jag hört från flertalet företag som är medvetna om att de har problem med dåliga beteenden eller konflikter.
Lika så har en del företag gjort arbetsmiljö kartläggningar förr. Men de har inte gjort någon åtgärd.
Men hur påverkar ett sådant beteende företaget och medarbetarna?
- Först och främst uppfattas ledningen vek och konflikträdd. Medarbetarna som sköter sig tappar tilliten till ledningen.
- En hopplöshet sprider sig så arbetsglädjen minskar och duktiga personer blir sjuka eller slutar.
- Det dåliga beteendet och konflikten eskalerar för att det blir en norm och acceptans.
- Det tar mycket tid och energi för ledning att reda ut problem.
- Företaget får ett dåligt rykte och får svårt att anställa trots att lönen är hög.
Vägen tillbaka till social hållbarhet, attraktivitet som arbetsgivare och trivsel är lång. Men inte omöjlig att uppnå.
Hur tänker du om ett undvikande beteende när det finns beteende problem eller konflikter?
Tycker du att det är svårt veta hur du ska hantera utmaningar i arbetsgruppen?
Vill du ha hjälp lösa konflikterna? Snappa åt dig ett presentkort på 60 min kostnadsfri rådgivning så kommer vi fram till en lösning som passar er.
Del 1 i serien om konflikters utveckling