Chefens ansvar – skäms inte utan sök stöd
När utmaningar uppstår i arbetsgruppen har chefen ett stort ansvar och det kan kännas rätt överväldigande och det blir svårt att hålla ihop gruppen vilket gör att stressen ökar.
Jag skrev igår om att många upplever skam över att söka hjälp och tänker att jag borde klara att lösa allt själv, annars upplevs jag som svag.
Sanningen är att ingen chef eller medarbetare kan vara expert på allt – och att våga ta hjälp är ett tecken på styrka.
Problem som många chefer och arbetsplatser har
Ibland kan det vara skönt veta att det är fler som behöver hjälp. Här är några vanliga problem som jag märker att många vill ha hjälp med:
* Konflikter i teamet som skapar splittring och minskar produktiviteten.
* Brister i kommunikationen vilket leder till missförstånd och otydligheter som minskar arbetsprestationen.
* Låg motivation hos medarbetarna, där du märker att engagemanget sjunker.
* Stress och arbetsbelastning som påverkar både dig och dina medarbetare negativt.
* Svårigheter med förändringsarbete, där du stöter på motstånd när när nya arbetssätt eller strategier ska införas.
*Skapa ett lugn och struktur i verksamheter för att få ett systematiskt arbetsmiljöarbete och minskad stress.
Våga erkänn att situationen behöver nya perspektiv och ta hjälp utifrån
Om du vågar erkänna att situationen kräver ett nytt perspektiv, och tar in hjälp kan det vara en stor lättnad, vilket många av mina kunder beskriver när jag kommer in och stöttar dem. De lyfter också upp att de inte längre känner sig så ensam som de tidigare gjort.
Genom min hjälp får du inte bara verktyg för att hantera problemen, utan också en känsla av teamarbete i utmaningarna.
Vi arbetar tillsammans för att hitta lösningar och skapa en plan som stärker både dig och ditt team men också ger en trygg och produktiv arbetsmiljö igen.
Du som känner igen situationen och vill ha fler perspektiv? Klicka gärna på knappen för att boka kostnadsfri rådgivning så pratar vi vidare om vilket stöd du behöver.
Kom också ihåg att du är alltid välkommen höra av dig om du vill bolla andra tankar och funderingar om hållbarhetsredovisning, social hållbarhet, arbetsmiljö, en blandad arbetsgrupp, bättre kommunikation och samarbete och minska stress. konflikter och personalomsättning.