Företagets rykte – Påverkar din möjlighet att få kunder och kompetent personal att anställ?
Ja, för min det är det helt klart jätteviktigt vilket rykte företaget har. Jag är noga med att behandla alla mina kunder som premium kunder med bland annat mycket hög servicenivå, snabbt stöd, god kvalitet och brinnande engagemang. De är viktiga för mig och mitt företag men också för att jag vill att de ska få maximalt resultat av det jag gör. Att få dåligt rykte vore dessutom en katastrof för mitt företag.
Det är dock inte ovanligt att jag hör olika ”mindre bra rykten” om olika företag som av någon anledning inte nått ända fram i sitt hälsofrämjande arbetsmiljö arbete. Det är dessutom vanligt att det kommer från många olika håll. Jag tänker då att det är ju så himla synd att de inte tar hjälp för att förbättra möjligheterna både för deras skull och för de anställdas.
Företagets dåliga rykte kostar i lönsamhet
Jag besökte ett företag som många tipsat mig om att besöka eftersom de var kända för att inte ha en bra arbetsmiljö. De berättade bland annat att de tidigare hade över 100 sökanden när de sökte personal medans att de nu hade max 2. Jag skulle nog som företagare fundera: ”Varför är det så? Vissa företag har aldrig problem med att hitta personal. Vad kan vårt dåliga resultat beror det på?”
Företag som har dålig arbetsmiljö får
- Betala 10% mer i lön till nyanställda.
- Varje gång någon blir långtidssjukskriven kostar det i snitt 390 000 kr
- Slutar medarbetaren får du betala minst 300 000 kr innan du kan ha en rimlig effektivitet igen(Försäkringskassan och AMV)
Borde det då inte finnas skäl att ta tag i problemen man har?
Vad tycker du? Påverkas företaget av ett ett bra och dåligt rykte? Vilket rykte har ditt företag?
Vill du ha stöd att skapa ett gott rykte om ditt företag? Hör av dig här.
PS! Jag blev superglad när jag fick denna recension av min kund DS!
#employerbranding#lönsamhet#ledarskap#organisation#BodyÅBrain#arbetsmiljö