Kan du ha för högt i tak på arbetsplatsen?
Det är rätt vanligt, när jag är inne i konfliktsituationer i företag, att jag hör medarbetare eller chefer säga att vi har högt i tak. Vi kan säga precis vad vi tycker och tänker. Jag brukar då kontra med: Hur högt är taket?
Tyvärr brukar det visa sig att taket är alldeles för högt. Ibland kan det ha gått så långt att du säger saker som du aldrig skulle sagt i en annan situation. Det visar sig också ofta att kollegor upplever sig kränkta, ledsna, inte trivs eller mår bra i situationen och att man säger att det sitter i väggarna gällande den dåliga arbetsplatskulturen. När problemet lyfts upp är det vanligt att den som pratat om det höga taket klagar på att ”nuförtiden är människor så lättkränkta och man får inte ens ha roligt på arbetsplatsen”. Jag skulle vilja påstå att det är en rätt dålig arbetsplatskultur och gynnar inte arbetsglädjen. Du ska kunna ha roligt på arbetsplatsen men du måste också ta hänsyn till andras känslor och upplevelser.
I mitt tycke får du skratta med någon men inte åt någon. Du kan dra skämt men tänka innan om de kan vara kränkande mot någon annan.
Med högt i tak tänker jag egentligen är att du vågar lyfta upp saker på jobbet som du tycker borde förändras, om du blivit kränkt eller om du råkat göra något misstag utan att bli skämtad om, ifrågasatt eller dumförklarad.
Ett bra sätt att diskutera dessa saker är att ha spelregler och värderingar som är levande på arbetsplatsen. Då slipper du ofta konflikter, sjukfrånvaro och personalomsättning.
Hur högt i tak får du då ha på en arbetsplats? Vad tänker du?
Vill du ha hjälp att skapa spelregler eller kartlägga hur ni har det hos er? Gå in på länken nedan
#företagare #arbetsgivare #hälsa #kränkandesärbehandling #mobbing #arbetsmiljö #hållbarhet #arbetsliv #företag #aktivaåtgärdermotdiskriminering #arbetskamrat #arbetsplatskultur #ledarskap #engagemang #arbetsglädje #systematisktarbetsmiljöarbete #sam #osa #psykologisktrygghet #arbetsliv #livskvalitet #bemötande #spelregler #codeofconduct