Reboarding är viktigt för att få en bra omstart
När vi talar om företags framgång och arbetsplatsens dynamik, är det en sak som ofta glöms bort: återgång och omstart. Att du hjälper dina medarbetare komma tillbaka till sina roller efter en paus eller från ett distansarbete är lika viktigt som onboarding. Det är lätt att du tänker att personen vet ju hur den ska arbeta arbeta men det kan ha hänt mycket sedan sist.
Av den anledningen är ”reboarding” viktigt. Reboarding är en strategi som fokuserar på att göra det lättare för medarbetaren att komma tillbaka till arbetsplatsen. Samtidigt kom de också snabbare kommer in i produktionen. Starten för medarbetaren blir så smidig och meningsfull som möjligt vilket gör att den trivs och känner den sig välkommen.
Vad kan då reboarding göra för ditt företag?
Här är några av fördelarna:
- Engagemang och Produktivitet: Genom att erbjuda en strukturerad och vänlig återgångsprocess kan medarbetaren känna sig uppskattad och motiverad att återvända till sina arbetsuppgifter med ny energi.
- Kulturbevarande: Genom reboarding förstår medarbetaren hur företagskulturen är och det hjälper till att bibehålla och förstärka din företagskultur. Detta kan bidra till att bevara sammanhållningen i teamet.
- Kostnadsbesparingar: En effektiv reboarding-process minskar risken för att medarbetare hoppar av efter sin paus och sparar därmed företaget både tid och pengar på att rekrytera och utbilda nya medarbetare.
Hur kan du skapar du då en framgångsrik strategi?
- Anpassa Individuellt: Varje medarbetare är unik. Anpassa reboarding-planen efter medarbetarens specifika behov och förväntningar.
- Tydlighet Är Nyckeln: Se till att förklara förväntningarna, ändringarna och resurserna tillgängliga under återgången.
- Träning och Utbildning: Erbjud nödvändig upplärning och utbildning för att säkerställa att medarbetare är uppdaterade och redo att arbeta.
- Mentorskap: Utse en mentor eller stödsystem för att hjälpa medarbetaren att lättare komma tillbaka.
- Feedback och Uppföljning: Ge möjlighet för medarbetaren att vad den tycker och tänker. Följ upp regelbundet för att säkerställa att allt fungerar som det ska.
- Uppdatera medarbetaren om vad som hänt sedan sist och hur organisationen och rollerna ser ut nu. Då slipper medarbetaren uppleva en osäkerhet och känna sig okunnig.
Är du redo att göra reboarding till en nyckelstrategi för att behålla och stärka ditt team?3
Hör av dig om du vill ha hjälp på vägen eller vill diskutera liknande frågor.