Rätt ofta när jag blir inkallad till företag som har personalomsättning eller konflikter finns det oönskade beteenden som skapar problem och utmaningar. Även i företag där det flyter på bra kan det finnas en del beteenden på arbetsplatsen är inte önskade och orsakar skav. Beteendena kan däremot variera beroende på vilken kultur och i vilken bransch ditt företag verkar.
Några dåliga beteenden
1. Passivt aggressivt beteende vilket innebär att personen agerar på ett sätt som är indirekt aggressivt eller fientligt. Det kan vara att ge negativ feedback i form av subtila kommentarer eller att ignorerar arbetsuppgifter den är satt att göra.
2. Ständiga konflikter och oförmåga att lösa dem på ett konstruktivt sätt kan skapa en negativ arbetsmiljö och påverka teamets produktivitet.
3. Bristande, dålig kommunikation eller underlåtenhet att dela viktig information kan leda till missförstånd och försämrade arbetsrelationer.
4. Låg moral, dåliga och nedlåtande kommentarer och beteenden eller brist på stöd till kollegor kan sänka den övergripande moralen på arbetsplatsen.
5. Att ständigt klaga utan att föreslå lösningar kan skapa en negativ atmosfär och påverka andras motivation och produktivitet.
6. Att undvika ansvar för sina handlingar eller att skylla på andra kan skapa missnöje och brist på förtroende.
7. Diskriminering och trakasserier och oacceptabla beteenden baserade på kön, ålder, etnicitet eller någon annan skyddad egenskap är inte bara olagliga utan också mycket skadliga för arbetsmiljön.
8. Störande beteenden som exempelvis att vara oprofessionell, olämplig användning av sociala medier på arbetstid eller att störa kollegor i deras arbete kan påverka produktiviteten och arbetsklimatet negativt.
Att uppmärksamma och hantera sådana oönskade beteenden är avgörande för att skapa en positiv och produktiv arbetsmiljö både för att behålla medarbetare, locka nya och öka lönsamheten.
Hur gör du för att hantera oönskade beteenden bland kollegor, medarbetare och chefer?
Är du intresserad veta hur jag gör ta gärna kontakt. För det går att lösa och inget sitter i väggarna. Det är personerna och organisationen inom väggarna som behöver förändras.
#oönskadebeteenden#beteende#konflikthantering#konflikt#arbetsmiljö#ledarskap#ledare#företag#företag#vd#diskriminering#organisation
Rätt ofta när jag blir inkallad till företag som har personalomsättning eller konflikter finns det oönskade beteenden som skapar problem och utmaningar. Även i företag där det flyter på bra kan det finnas en del beteenden på arbetsplatsen är inte önskade och orsakar skav. Beteendena kan däremot variera beroende på vilken kultur och i vilken bransch ditt företag verkar i men för de flesta inkluderas de följande:
1. Passivt aggressivt beteende vilket innebär att personen agerar på ett sätt som är indirekt aggressivt eller fientligt. Det är kan vara att ge negativ feedback i form av subtila kommentarer eller att ignorerar arbetsuppgifter den är satt att göra.
2. Ständiga konflikter och oförmåga att lösa dem på ett konstruktivt sätt kan skapa en negativ arbetsmiljö och påverka teamets produktivitet.
3. Bristande, dålig kommunikation eller underlåtenhet att dela viktig information kan leda till missförstånd och försämrade arbetsrelationer.
4. Låg moral, dåliga och nedlåtande kommentarer och beteenden eller brist på stöd till kollegor kan sänka den övergripande moralen på arbetsplatsen.
5. Att ständigt klaga utan att föreslå lösningar kan skapa en negativ atmosfär och påverka andras motivation och produktivitet.
6. Att undvika ansvar för sina handlingar eller att skylla på andra kan skapa missnöje och brist på förtroende.
7. Diskriminering och trakasserier och oacceptabla beteenden baserade på kön, ålder, etnicitet eller någon annan skyddad egenskap är inte bara olagliga utan också mycket skadliga för arbetsmiljön.
8. Störande beteenden som exempelvis att vara oprofessionell, olämplig användning av sociala medier på arbetstid eller att störa kollegor i deras arbete kan påverka produktiviteten och arbetsklimatet negativt.
Att uppmärksamma och hantera sådana oönskade beteenden är avgörande för att skapa en positiv och produktiv arbetsmiljö både för att behålla medarbetare, locka nya och öka lönsamheten.
Hur gör du för att hantera oönskade beteenden bland kollegor, medarbetare och chefer?
Är du intresserad veta hur jag gör? Ta kontakt. För det går att lösa och inget sitter i väggarna. Det är personerna och organisationen inom väggarna som behöver förändras.
#oönskadebeteenden#beteende#konflikthantering#konflikt#arbetsmiljö#ledarskap#ledare#företag#företag#vd#diskriminering#organisation